Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@03:25:02 GMT

بازتاب نخستین نمایش اولین فیلم ایرانی در کن

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۵۶۸۵

بازتاب نخستین نمایش اولین فیلم ایرانی در کن

 آرش نهاوندی - مترجم- همشهری آنلاین: تیم گریرسون، منتقد اسکرین‌دیلی درباره این فیلم در گزارشی نوشته است: در فیلم «تصور» رفتار و گذشته ۲شخصیت فیلم که زندگی‌شان به‌طور موقت و تنها به‌دلیل سفر شبانه با تاکسی با یکدیگر تلاقی پیدا کرده، به طرز پیچیده‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. تصور بیننده را ترغیب می‌کند تا با فضای رازآلود همراهی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی بهراد در این فیلم ما را با یک زن و یک راننده تاکسی‌ آشنا می‌کند که حتی نامشان در طول این فیلم سینمایی فاش نمی‌شود.

چه‌کسی عصر جدید را تعطیل کرد؟

 او سپس شخصیت‌های فیلمش را در طول چندین تصویر دنبال می‌کند که ظاهرا هر مواجهه آنها با یکدیگر به‌عنوان یک شروع مجدد بین آنها عمل می‌کند. نام فیلم اما تداعی‌گر مقصود اصلی فیلمساز است. به‌نظر علی بهراد درصدد است مخاطب فیلم را ترغیب کند که خود معنای داستان فیلم را دریابد. مهم‌ترین نکته قابل توجه این فیلم این است که تماشاگران خود فرصت پرکردن فضاهای خالی فیلم را داشته باشند. سکانس آغازین فیلم در نخستین ساعات شب کلید می‌خورد.

 راننده تاکسی (مهرداد صدیقیان) زن مسافری (لیلا حاتمی) را در میانه راه سوار تاکسی خود می‌کند، این زن به‌تازگی برادر خود را از دست داده است. زن و راننده از همان ابتدای مسیر گفت‌وگو با یکدیگر را آغاز و درباره زندگی و روابط عاشقانه، عاطفی و انسانی صحبت می‌کنند و این سرآغازی است برای پیگیری ادامه داستان فیلم. در طول فیلم زن بارها سوار تاکسی می‌شود و به راننده درباره اتفاقاتی که برایش در حال رخ دادن است، توضیح می‌دهد. زمان حضور هر باره زن در تاکسی نامشخص است و همچنین مشخص نیست که این دو چقدر از یکدیگر می‌دانند و چقدر در طول مسیر و از خلال گفت‌وگوها با شخصیت یکدیگر آشنا شده‌اند. حتی مشخص نیست که این دو نام یکدیگر را می‌دانند یا خیر.

نمایی از فیلم تصور

علی بهراد در این فیلم اول خود، خیلی از پرسش‌ها را بی‌پاسخ می‌گذارد. درواقع فیلم لحنی‌ رؤیاگونه دارد و بعضا به تماشاگر این احساس دست می‌دهد که چیزی که دارد می‌بیند در عالم واقع رخ نداده است و همه یک‌رؤیا بوده است. داستان فیلم با تعدادی سکانس‌های فانتزی ادامه می‌یابد. بهراد به‌طور عامدانه از قواعد معمول روایی در فیلم پیروی نمی‌کند تا ذهن تماشاگر به‌طور کامل درگیر داستان فیلم شود. زن مسافر در هر یک از سفرهای خود با تاکسی مقصدی متفاوت دارد.

 زن در یکی از سفرهای خود با تاکسی به این مسئله اشاره می‌کند که عضو یک گروه موسیقی است که قبلا اعضای آن از هم جدا شده بودند و اکنون دوباره در حال جمع‌شدن گرد یکدیگر هستند. در سفری دیگر زن در حال رفتن به فرودگاه برای شرکت در مسابقات تیراندازی است. در سفری دیگر او به‌منظور برداشتن لباس عروسی خود که روی طاقچه جاگذاشته سوار تاکسی شده و در سفر بعدی او دچار استرس و اضطراب بارداری شده است.

این ناپیوستگی‌های داستانی این حس را در مخاطب ایجاد می‌کند که داستان تصور از آزادی یا رهاشدگی خاصی برخوردار است. این ناپیوستگی داستانی که حس رهاشدگی در فیلم را القا می‌کند، هرگز توسط شخصیت‌های فیلم یا خود فیلمساز تصدیق نمی‌شود.

علی بهراد پیش‌تر درباره معنای داستانی و روند داستانی و اتفاقاتی که در فیلم تصور رخ می‌دهد، توضیحاتی داده، اما همواره به تماشاگران توصیه کرده که به این توضیحات توجه نکنند؛ چراکه جذاب‌ترین نکته فیلم تصور، فرصت‌هایی است که برای تماشاگران در جهت پر کردن فضاهای خالی داستان فیلم ایجاد می‌شود.

 بدون درنظر گرفتن ماهیت آزمایشی و زمان پخش اضافی ۷۸دقیقه‌ای فیلم، تصور چیزی بیش از یک آه ملایم است. نخستین فیلم بهراد درباره فضا و محیط است و ماهیت تکراری روایت، می‌تواند صبر و شکیبایی فرد را در دیدن ادامه فیلم کاهش دهد و باعث شود که او نتواند به درک چندانی از موضوع و داستان فیلم برسد یا شاید او نتواند ارتباطی منطقی میان برخی سکانس‌های فیلم برقرار کند، اما تصور به‌عنوان تلاشی برای تجسم جرقه برخوردهای تصادفی و روح ناامیدکننده ماجراجویی‌های شبانه، به اندازه کافی می‌تواند فیلمی لذتبخش برای تماشاگر باشد. این فیلم به مثابه یک سواری به یاد ماندنی است؛ حتی اگر بهراد در طول مسیر هیچ علامتی برای پیدا کردن جهت مسیر ارائه ندهد.

کد خبر 678897 برچسب‌ها جشنواره‌های بین‌المللی لیلا حاتمی بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی جشنواره کن سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جشنواره های بین المللی لیلا حاتمی بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی جشنواره کن سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۵۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 

شب گذشته دو روز بعد از ابلاغ نظر شورای صدور مجوز ساترا در خصوص ممنوعیت پخش «حشاشین» از سکوهای نمایش خانگی ایران، فیلیمو هم این سریال ضد ایرانی را از روی خروجی خود حذف کرد.

به گزارش مشرق، سامان مراد حسینی سخنگوی مجمع رصتا درباره ممنوعیت نمایش سریال «حشاشین» در ایران توضیح داد: اعلام ممنوعیت نمایش سریال «حشاشین» در ایران توسط ساترا صرفاً از این باب نبود که بخواهیم از مشاهده این اثر توسط مخاطبان ایرانی جلوگیری کنیم بلکه از این جهت هم موضوعیت داشت که در مقابل تولید و انتشار اثری که چهره نادرستی از ایرانی ها نمایش میدهد موضع گیری رسمی کنیم و نشان دهیم که درهای شبکه نمایش خانگی ایران به روی اثر ضد ایرانی باز نیست.

مرادحسینی درباره این موضوع افزود: اگر ساترا راجع به این اثر موضع گیری رسمی نمی‌کرد قطعا سایر بخش‌های حاکمیت نمی‌توانستند اقدامات بعدی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی مرتبط با این سریال طراحی و پیگیری کنند.

وی افزود: نکته دیگر در خصوص ممنوعیت انتشار سریال «حشاشین» در ایران این است که در این موضوع خاص شاهد همگرایی نخبگان کشور و دستگاه حاکمیتی ساترا بودیم و این موضوع بیانگر اتحاد ایران در مقابل تولید و انتشار یک سریال خصمانه و ضد ایرانی است.

به گزارش ایسنا، سریال «حشاشین» اخیرا به دلیل آنچه «تحریف تاریخ اسلام» و «ساخت مغرضانه سیاسی» خوانده شده، در پلتفرم‌های کشورمان مجوز انتشار ندارد.

سریال «حشاشین» روایتی درباره حیات و حوادث مرتبط با حسن صباح، بنیان‌گذار دولت اسماعیلیه است.

این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته شده و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است. فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید. قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنه‌هایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.

بر همین اساس در پی منتشر نشدن این سریال از پلتفرم‌های داخلی، مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا تاکید کرد که سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است و بنابراین طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه